Skąd biorą się nadprogramowe wydatki na elektronarzędzia?
1. Brak odpowiedzialności za powierzony sprzęt
2. Nadmiarowe zakupy
Nie wiedząc, jakie są aktualne zapotrzebowania na poszczególne materiały, sprzęt, elektronarzędzia, zawsze będziemy uzupełniać stany “na oko”. Tak jak wzrok całkiem często nas zawodzi, tak i temu podejściu daleko do ideału. Dlatego warto pochylić się nad wdrożeniem odpowiedniego programu, który śledzi stany magazynowe, aby ograniczyć nadmiarowe i nieuzasadnione wydania.
3. Celowe lub nieumyślne przetrzymywanie elektronarzędzi przez pracowników
O złośliwości rzeczy martwych zapewne każdy z nas słyszał. Jednak za tym często kryje się nieodpowiednie użytkowanie narzędzi. Lub też celowe zniknięcia.
Pracownicy, mając dość czekania w kolejkach do narzędziowni, często chcą zaoszczędzić czas, który by tam stracili, uciekają się do prostego sposobu na ominięcie tego problemu – chowają sprzęt. Takie podejście do elektronarzędzi rodzi problem w postaci przechowywania również sprzętu, który nie nadaje się na tym odcinku pracy, a zdecydowanie przydałby się gdzieś indziej. W ostateczności zaoszczędzony czas na staniu w kolejce przez jednych przeradza się w stratę czasu na szukanie drugich.
4. Nieoznakowane elektronarzędzia
Odpowiednie oznakowanie elektronarzędzi jest inwestycją, która bardzo szybko się zwróci. Takie podejście sprawi, że wydania będą znacznie szybsze – co pozwoli wyeliminować nieumyślne lub celowe przetrzymywanie narzędzi, ale też “pożyczanie” np. do domu, ponieważ pracownicy będą mieli świadomość tego, że sprzęt jest teraz stale monitorowany.
Od momentu wprowadzenia znakowania pracownicy będą się z nim znacznie łagodniej obchodzić.
WAŻNE – istotne jest odpowiednie oznakowanie elektronarzędzi. Jeśli nie masz pewności, czy w przypadku danego narzędzia lepiej się sprawdzą kody kreskowe, czy znaczniki RFID, sięgnij po radę ekspertów – możesz to zrobić u nas.
Jak sobie z tym poradzić?
Wbrew pozorom zwalczenie wyżej wymienionych problemów jest łatwiejsze. Niż mogłoby się wydawać. Wystarczy wprowadzić taki program jak Narzędziownia.
Gdy już zdecydowaliśmy się na program tego typu, importujemy dane, które dotychczas prowadziliśmy w Excelu lub innym arkuszu – od teraz wszystko będzie w jednym miejscu (nie tylko aktualna wiedza o elektronarzędziach, ale też o innych produktach firmy). Przedmioty muszą być oznaczone odpowiednimi znacznikami. Dlaczego to tak istotne? Bo wtedy wszystkie operacje magazynowe zostawią po sobie ślad w bazie danych.
Firma zacznie dysponować nowymi informacjami na temat wydań: data, osoba wydająca, osoba otrzymująca elektronarzędzie, miejsce docelowe użytkowania, termin zwrotu.
A co jeśli jakieś elektronarzędzie się uszkodzi?
Z programem takim jak Narzędziownia wysłanie uszkodzonego elektronarzędzia jest znacznie prostsze. Dzięki dostępowi do bazy danych przez operatorów w chwilę można sprawdzić, czy uszkodzone narzędzie jest objęte gwarancją. Stosowne dokumenty znajdują się w kartotece danego przedmiotu.
Wystarczy zainwestować w odpowiednie oprogramowanie, a cykl życia elektronarzędzi może znacznie się wydłużyć, z kolei sama firma przestaje być narażana na zbyteczne wydatki.
Jeśli czujesz, że takie rozwiązanie przydałoby się Twojej firmie – zapraszamy do kontaktu.